Jak wyglądało życie w średniowiecznym opactwie? Jakie obowiązki mieli zakonnicy? Jakie budynki znajdowały się przy klasztorze? Czym zajmowały się zakony? W jaki sposób się bogaciły? Czy były potrzebne? Dlaczego niektóre z nich zlikwidowano, a inne działają do dziś? Czy człowiek współczesny może się czegoś nauczyć od średniowiecznych zakonników? Czym różniły się poszczególne zakony?
Życie zakonników:
Dzień zakonnika dzielił się na matutinum, laudes,
primę, tercję, sekstę, nonę, nieszpory i komplety. Zaczynał się 30 minut
po północy i kończył około godziny 19 –tej. W tym czasie bracia zakonni
modlili się i pracowali. Mieli także godzinę odpoczynku. Pewne
zdziwienie może budzić fakt, iż nie spożywano posiłków przed 12 –tą w
południe. W ciągu dnia w zimie spożywano jedyny posiłek o 15 –tej, a w
Wielkim Poście o 18 –tej. W okresie letnim jedzono dwa posiłki: prendium
w południe i cenę pomiędzy 17 –tą a 18 –tą. Rozkład zajęć zakonników
był tak ułożony, aby nie mieli czasu na zadumę. Pozwalano jedynie na
południową drzemkę. Przeciętnie taki sen trwał od jednej do półtorej
godziny. Najważniejsza w życiu zakonników była modlitwa. Miała ona różną postać –
liturgii, śpiewów chóralnych, a także gestów, jak pochylenie się, bicie
czołem, leżenie krzyżem, głębokie pokłony, przyklękanie. Dzień
zakonników był tak ułożony, aby jak najwięcej się modlić. Można dojść do
wniosku, że
życie zakonników było modlitwą. Aby uniknąć sytuacji, w której znużenie i
nieuwaga dała o sobie znać w czasie wspólnych liturgii, zmieniano
codziennie układ części mszy świętej.Każdy zakonnik musiał wyznawać przed zgromadzonymi
członkami wspólnoty grzechy popełnione publicznie, jawne wykroczenia
przeciwko regule. Była to kapituła win. W czasie jej trwania zakonnicy
wyznawali swoje winy, a jeśli nie czuli skruchy i jakiś grzech pominęli,
inni mnisi na nich donosili. Istniał nawet specjalny urząd –
investigator. Taka osoba miała zapisywać na swoich tabliczkach
wykroczenia braci, a później ujawniać je przed kapitułą. Karę za grzech
wyznaczał przełożony, który wygłaszał także publiczną naganę.
Podział prac w klasztorze:
Jako że klasztory były systemem bardzo złożonym,
ktoś musiał zarządzać całym opactwem. W hierarchii najważniejszą osobą
był opat. To on mianował wszystkich innych urzędników. Tuż za nim stał
przeor. Był to pomocnik opata, który w razie nieobecności lub choroby
zastępował go. Szafarz klasztorny był zarządcą: dbał o wszystko, co nie
należało do obowiązków innych funkcjonariuszy. Zatem to on dbał o
wyżywienie wspólnoty, kupował i sprzedawał grunty i lasy, pobierał
opłaty, doglądał folwarków i młynów, browarów, sadzawek rybnych.
Skarbnik miał rozporządzać funduszami. Kantor intonował śpiew w kościele
i regulował czynności klasztorne. Kanclerz prowadził rejestry,
matrykuły.
Zakonnicy średniowieczni żyli w zgodzie z naturą,
ich życie było spokojne i zrównoważone. Niektóre nazwy miejscowości,
ulic oraz nazwiska mają rodowód związany z jakimś zakonem. W Polsce jest
wiele miejscowości związanych z zakonem templariuszy.
Klasztory i zakony w Polsce średniowiecznej:
Augustianie
Wspólnota augustiańska bierze swój początek od wspólnot eremickich opartych na Regule św. Augustyna. W 1303r. papież Bonifacy zaliczył augustianów do zakonów żebrzących. Do Polski zostali sprowadzeni z Pragi przez króla Kazimierza Wielkiego w 1342r. i osadzeni na Kazimierzu koło Krakowa, gdzie król ufundował dla nich kościół p.w. św. Katarzyny i św. Małgorzaty. Do zgromadzenia augustianów należeli m.in Marcin Luter - inicjator i główny ideolog ruchu reformacyjnego oraz Grzegorz Mendel - prekursor genetyki.
Św. Bazyli zwany Wielkim- twórca zasad życia monastycznego w Kościele Wschodnim- dał początek różnym wspólnotom monastycznym. Najstarsze z nich znane są na ziemiach polskich już w X wieku. Bazylianie są jedynym w Polsce męskim zakonem obrządku greckokatolickiego. Jego początki sięgają IV w., kiedy na Wschodzie powstały pierwsze wspólnoty zakonne żyjące według reguł św. Bazylego, w Polsce są od XIV w. Nie mając ściśle określonego charyzmatu, bazylianie podejmują wszystkie posługi, które w danym momencie historii stawia przed nimi Chrystus i Kościół. Priorytetem zakonników jest życie wspólne, praca nad jednością Kościoła i apostolat.
Benedyktyni
Pierwszymi klasztorami benedyktyńskimi na ziemiach polskich były
powstałe w XI wieku fundacje w Tyńcu, Mogilnie i na Łysej Górze. Z
czasem założone zostały inne opactwa. Ok. 1390r. powstał w Krakowie
klasztor który w liturgii używał języka cerkiewno- słowiańskiego. W XI
w. wyodrębnili się z zakonu cystersi. Klasztory benedyktynów w Polsce
ulegały likwidacji w XVIII i XIX w., zachował się tylko klasztor w
Tyńcu.
Cystersi
Cystersi przybyli do Polski w pierwszej połowie XII wieku i założyli ok.
1140 r. klasztor w Brzeźnicy, nazywanej później Jędrzejowem. Fundatorem
tego opactwa był bp wrocławski Jan. Do końca XIII wieku powstało na
ziemiach polskich ok. 25 wspólnot cysterskich, które utworzyły
Kongregację NMP Królowej Świata. W Polsce w przeciętnym opactwie cysterskim znajdujemy około 45 mnichów.
Programowo osiedlali się w oddaleniu od większych miast; Mogiła pod
Krakowem (dziś na obszarze Nowej Huty) stanowi tu wyjątek. Architektura i
sztuka cysterska była skromna, jak przystało na zakon w założeniu
surowy i ascetyczny, w Polsce średniowiecznej nabrała dużego znaczenia
dzięki przeniesieniu wprost z Francji nowych wzorów gotyckich.
Klasztor w Tyńcu :
dzięki, przydało mi się do prezentacji ;)
OdpowiedzUsuńmógogł być więcej ale i tak pomaga.stawiam 6/10
OdpowiedzUsuńxd
OdpowiedzUsuńhufhfytcvhvyvjhjnvn bhvnchcv nvbbcbcvbh vh chcn
OdpowiedzUsuń